[Spektre] Marsmafia tähtitornilla tänään, kirjajutut

Liisa Rantalaiho Liisa.Rantalaiho at uta.fi
Tue Feb 2 14:47:40 EET 2010

Lainaus Päivi Itäpuro <paivi.itapuro at gmail.com>:

> Lähtö siis tänään, klo 17.30, bussi numero 3, Keskustori.
>
> Sääennuste sanoo, että lumisade lakkaa iltaan mennessä, joten on
> edelleen teoreettinen mahdollisuus, että Mars jopa näkyy tänään.

Nyt on jo aina välillä pilkahdellut sinistä taivasta, ja paikallinen
sääennuste näyttää illaksi osittain selkenevää ja HUOM. vähän
kiristyvää pakkasta, 10-12 C.

Tiedoksi että kasasin lisää kirjoja, nimenomaan tuolta 1950-60-luvulta
löytyi yllättävän monta eturivin scifikirjailijaa (Heinlein, Asimov,
Dick, Blish, Pohl) jotka oli käsitelleet Marsia. (Ynnä Clarke, mutta
Päivi tuo sen.)

Oikeastaan olen näkevinäni jonkinlaisen kehityskulun Mars-kirjoissa.
Varhaisin on mielikuvituksellinen asuttu Mars, täynnä erilaisia
olentoja ja kulttuureja (Burroughs) ja tietysti niitä kanavia. Sitten
tulee scifin kultakauden Mars (esim. em kirjoittajat), jolloin Mars on
melko karu paikka, mutta ihmiset yrittävät sitä asuttaa, on
kupukaupunkeja ja hengityssuojaimia jne. Ihmiset löytävät vanhojen
kulttuurien jälkiä ja joskus tavataan marsilaisiakin. Tarina voi myös
sijoittua niin kauas tulevaisuuteen, että Mars on saatu
elinkelpoiseksi jollakin tavalla jota ei tarvitse selostaa, ja sitten
Mars on vain planeetta muiden asuttujen planeettojen joukossa. Tämä
uusin kirjallinen Mars on juuri niin vaikea paikka ihmisille kuin
tähtitiede sanoo, mutta pitkän aikavälin ohjelmilla se terraformataan
(Robinson) ja tarina käsittelee prosessin poliittisia, teknisiä ja
ihmissuhdeongelmia.

Olisi kiva jos muilla spektreläisillä olisi täydennystä tähän kuvioon,
mahdollisesti vallan erilaisia kirjoja jne. Sitä paitsi tv-sarjojen
Mars on vielä erikseen, esim. Babylon 5:n Mars. Mitäs muita?

terv. Liisa