[Spektre] Åcon6-raportti

Hirsjärvi Irma irma.hirsjarvi at jyu.fi
Wed May 15 14:08:39 EEST 2013

No näin kahtena vuonna, erityisesti tänä vuonna tapahtumasta nimenomaan taloudellisten syiden vuoksi poisjäneenä on pakko muistuttaa että kaikilla ei ole aina varaa kaikkkeen. Ei se Åconin hinta ole se kysymys, sehän on edukas, mutta matkat, ruoka ja majoitus ovat monille jo ylitsepääsemätön juttu.  Viisikymppinen on iso raja kun sitä ei ole.

Rahattomana tapahtumassa ololla on puolensa. Ei ole kiva olla kuivin suin tai yrittää selvitä pelkällä hotelliaamaisella ja jättää yhteistä illallista väliin koska ei niihin ole varaa. Itse olen moisella sapluunalla matkustanut erinäisiä ulkomaan konferensseja, ja se kyllä silloin tällöin menettelee, mutta kyllä se myös suippaa. Muistan Riigan reissun jossa näin sananmukaisesti nälkää ja nukuin edukkaassa hotellissa, jossa oli 12 astetta lämmintä. Kerran sellaisen reissun tekee jonneki, ihan vaan, koska sinne pääsee ja tuolloin esimerkiksi olin hakemassa Euroconia Suomeen, mutta en minä sinne uudelleen menisi noilla spekseillä. Enkä olisi Åconissa noilla resursseilla.

Åcon on ihana, viilattu, ja erityisen upea tapahtuma, eikä pidä missään nimessä alkaa ajatella että on olemassa jonkinlainen "pienenevä joukko" ihmisiä, jotka eivät sen hyvyyttä ymmärrä. Eivät kaikki aina harrasta kaikkea  -  ja kyllä, on ihmisiä jotka eivät voi matkustaa aina halutessaan, kun ei vain ole rahaa.

Veikkaan, että jos kaikki menee hyvin, niin itsekin olen ensi vuonna taas siellå!

ip