[Spektre] Åcon6-raportti

Karoliina Leikomaa kleikomaa at gmail.com
Wed May 15 14:25:51 EEST 2013

Kiitokset kaikille kommenteista! Haluaisin tässä kohtaa muistuttaa
myös OFF-rahaston olemassaolosta. Asiasta ollaan puhuttu mm. Polvisen
Sarin kanssa, että OFF-rahaston hakuprosessia tulee ehdottomasti
helpottaa ja selventää ja toivon tämän tapahtuvan pian. OFF on jo tänä
vuonna sanonut, että myöntää stipendejä Åconia varten, joten haun
helpottaminen toivottavasti jeesaa ensi vuonna Åconiin lähtemisestä
kiinnostuneita. Tämä tarkoittaa myös fandomin "vanhoja partoja", koska
OFF ei ole erityisesti suunnattu ensikertalaisille.

Itse tiedän hyvin millaista on matkustaa, kun rahaa ei ole. Tänä
vuonna oli hyvin lähellä, että Åcon olisi osaltani väliin
taloudellisen tilanteen takia, enkä valitettavasti ollut ainoa
coniteasta, jolla tilanne oli tämä. Ymmärrän myös kynnyksen
OFF-rahaston hakemiseen, koska oma ajatusmallini on "on kuitenkin joku
muu, joka tarvitsee enemmän". Tämä on oma virheeni.

Mitä tulee Åconin hintaan: olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei
jäsenmaksun suuruus ole todellakaan se kynnyskysymys. Yleensä 25 tai
30 euroa on mahdollista maksaa, mutta kun lisäksi pitää maksaa
hotellista n. 150 euroa, laivamatkasta hieman (se ei itsessään ole
kallis, mutta syöminen laivalla nostaa hintaa ja mahdolliset ostokset)
sekä lisänä vielä matka kotikaupungista laivasatamaan, on hinta jo
kevyesti useita satoja euroja, kun mukaan lasketaan myös syöminen
tapahtuman aikana. Jos kyseessä on matkustava pariskunta (kuten
vaikkapa meidän tapauksessamme, kun maksamme Tommin kanssa käytännössä
kaiken yhdessä), on hinta jo helposti tuplasti suurempi.

Vaikka itse laivamatka (12 euroa/henkilö) on kohtuuhintainen, ei
aiempina vuosina ole ollut kunnollista halparatkaisua hotellin
tilalle. Muutama vuosi sitten kokeiltu "hostel" oli vain muutaman
kymmenen euroa halvempi kuin hotelli, vaikka toki siihen kuuluikin
hotelli Adlonin aamiainen. Koska hinta ei ollut merkittävästi
edullisempi, ei siitä ollut myöskään merkittävää apua heille, joille
matkan kustannukset olivat ongelma. Ratkaisun otti lopulta yksi
pariskunta. Tänä vuonna oli puhetta josko OFF ottaisi yhden
esimerkiksi isomman huoneen hostellista ja tarjoaisi oikeasti
edullisen majoituksen, kun yöpyjälle jäisi maksettavaksi korkeintaan
muutama kymppi/kolme yötä tai mahdollisesti ei mitään. Tämän asian
markkinointi kuitenkin jäi erittäin heikolle, joten tämä ei lopulta
toteutunut, mutta ensi vuonna tämän markkinointi ajoissa ja toteutus
voisi olla mahdollista mikäli kiinnostuneita löytyisi!

Kuten Tero sanoikin, se, mihin hän viittasi (Åconin gripe
sessionissa), on hyvin spesifinen ryhmä ihmisiä, jotka eivät ole
kiinnostuneita Åconista ja saavat kustannuksista hyvän syyn jättäytyä
Åconista pois. Vaikka hinta olisi kuinka edullinen, he eivät ole
kiinnostuneita Åconista. Edullisten ratkaisujen löytäminen palveleekin
enemmän niitä, jotka ovat kiinnostuneita Åconista jo lähtökohtaisesti,
ovat olleet Åconissa aiemmin tai jotka voisivat olla kiinnostuneita,
jos tietäisivät siitä tai edullisesta vaihtoehdosta.  Tästä asiasta
ollaan conitean piirissä jo puhuttukin ja uskoisin, että tähän
pyritään hakemaan ratkaisu ensi vuodeksi jo mahdollisimman pian. :)

-Karo, Åcon 6:n conitean jäsen